Saturday, April 27, 2013

Yang Manis


SOLD
Yang Manis
Marissa
Sinopsis 

IMANIAH SOFEA tak kisah orang nak kata apa tapi kalau iman dah suka, Iman tak peduli apa orang kata. Janji Iman suka. Kalau nak kata Iman perigi cari timba pun tak ada masalah. Iman gembira juga.

"Aku nak pikat Raees Hamzah."
"Apa?"
"Aku nak pikat Raees Hamzah."
"Kau sedar tak apa yang kau cakap ni, Iman? Kerja memikat tu bukan kerja orang perampuan tau tak. Tu kerja orang lelaki. Serupa perigi cari timba. Tapi kau ni bukan perigi buta. Sudahlah buta, tak ada air pula."

Iman tak peduli apa kata sahabat baiknya, Nawal. Iman rasa hanya Raees Hamzah paling layak menemani hidupnya.

RAEES HAMZAH pula rasa pelek. Kenapa dia boleh suka dengan gadis yang memiliki rambut seperti ekor tupai itu daripada seorang ustazah? Walaupun gadis itu dikatakan 'tidak cukup kain' tapi tetap ada manisnya.

"Perempuan macam tu yang hang pilih?"
"Kenapa dengan dia? Gadis yang aku pilih adalah, bila aku pandang dia, perasaan aku adi sejuk. Penat aku jadi hilang. Susah aku jadi senang. Bulan lagi aku pandang, lagi aku bengang."

Memang Iman tidak lengkap sifat Muslimahnya seperti Humairah, tapi di mata Raees, Iman lebih nampak suci berbanding seorang ustazah yang mempunyai lidah yang agak bahaya. Namun berjayakah Raees mengubah si manis Iman seperti yang diharapkan? Dan mampukah Iman berubah demi sebuah cinta.

No comments: